Hälsokontroll i Stockholm

hälsokontroll stockholm3

Ett liv i Sveriges huvudstad kan vara helt underbart i den vackra naturen och stadsbilden som är helt fantastisk. På andra sidan av okularet hittar man en väldigt stressig vardag som gör att man går på högvarv hela tiden. Det är ett speciellt liv att leva och man måste förstå att detta även påverkar ens kropp och hälsa på ett speciellt sätt.

När man utsätts för stress sänks kroppens naturliga försvar och man har lättare för att dra på sig sjukdomar och förkylningar. Det är också svårt att se symptomen eftersom man skulle kunna befinna sig i konstant stress och upptäcka detta när det är för sent. Att göra en hälsokontroll i Stockholm är inte bara enkelt utan också någonting som man borde göra om man tror att man befinner sig i en riskzon. Även om man inte känner sig stressad är det viktigt att komma och göra en hälsokontroll bara för att vara på den säkra sidan.

Vad är det då som går att upptäcka genom att göra en hälsokontroll? Givetvis är en kontroll en rent förebyggande åtgärd och man tittar främst på fyra saker under detta läkarbesök. Har man högt blodtryck? Om detta är fallet och man upptäcker det tidigt kan man få medicin och dessutom lägga om sin kost. Hjärt- och kärlsjukdomar är andra åkommor som man kan upptäcka. En tredje sak är fel i rörelseapparaten vilket innefattar kroppens alla leder och ben och hur väl man kan röra på sig. Detta kan vara någonting som är bra att få reda på och man kan till exempel vill börja träna för att stärka upp kropp och leder. Den sista åkomman som man letar efter är cancer, som i många fall kan botas om man upptäcker den i tid. Samtliga av dessa punkter är alla väldigt goda skäl till att göra en hälsokontroll i Stockholm.

Bubbleball är ett måste

Bubble ball2

Har du någonsin blivit lite förbannad på dina vänner? Kanske till och med velat springa rakt över dem med full kraft? Eller känner du för att bara ha en riktigt rolig stund med dina närmaste?

Bubbleball är en nyuppfunnen sport som kommer ge dig en rejäl adrenalinkick samtidigt som du kommer få en hel del härliga skratt.

Det som gör bubbleball till en så rolig och intensiv sport ska förklaras nu. Det som är unikt med bubbleball är den gigantiska plastbubbla som du hoppar in i för att sedan spela fotboll mot varandra. Plastbubblan är uppblåst med luft och man kan ta full fart och springa in i varandra utan att skadas det minsta. Det är en rolig och underbar känsla att kunna puckla på vännerna med full kraft utan att känna någon oro för att skada någon. Detta blir som en korsning av amerikansk fotboll med hårda och stora tacklingar och fotboll där målet är att få bollen över mållinjen i motståndarens mål.

När du hoppar in i din bubbleball är det bara dina ben som sticker ut. Resten av din kropp är skyddad av den gigantiska bollen. När du väl delat upp lagen och alla är redo att köra kan det roliga starta. Folk som springer runt och tacklas, någon hamnar upp och ner, en annan flyger all världens väg. Det kommer uppstå många dråpliga och lustiga situationer till följd av alla tacklingar. Adrenalinet kommer att vara på topp och det gäller att alltid vara redo för man vet aldrig när nästa tackling kommer.

Att beställa bubbleball är enkelt och oftast får man hjälp av en instruktör på plats eller till och med allt material levererade till en specifik plats. Personalen blåser upp bollarna och hjälper deltagarna att krypa in i dem. Sedan är det bara att släppa lös sitt inre monster!

Rent vatten är viktigt – Undersök kvaliteten

drops-of-water

Vatten är en viktig naturtillgång, kanske till och med den viktigaste på jorden. Det är en förutsättning för liv att tillgång till vatten finns. Högkvalitativ, rent vatten är nödvändigt för människors hälsa och välmående.

I Sverige finns det gott om vatten i olika former. Många hushåll tar sitt vatten till permanentbostad eller till landställen från egen brunn. Oftast är vattnet av god kvalitet redan från början, men det finns ett antal ämnen och faktorer som kan påverka vattnets kvalitet och smakupplevelse samt även vattenrören. Det är därför en god idé att låta testa det vatten man använder med regelbundna mellanrum.

Lukt och smak

Det är inte möjligt att med hjälp av enbart lukt och smak avgöra vattnets kvalitet. Om vattnet luktar eller smakar konstigt behöver det heller inte betyda att vattnet är för dåligt för att dricka. Många olika faktorer kan påverka vattnets smak och lukt, t.ex. svavel, humusämnen från jord eller högt metallinnehåll. Det går att beställa vattenanalys för att ta reda på om vattnet är tjänligt att dricka samt även identifiera vad i vattnet som orsakar avvikande lukt eller smak.

Skadliga vattenföroreningar

Vattenföroreningar ger sig inte alltid till känna via människans fem sinnen. Ett exempel är radon, som varken syns, luktar eller smakar något men kan orsaka cancer vid hög exponering under längre tid. Radon i form av markradon förekommer naturligt i jord och berg och kan läcka in i vattentäkter.

Mikroorganismer i form av bakterier, t.ex. E.Coli, kan komma in i vattnet via felaktigt dragna eller trasiga avloppsledningar. I större mängder kan denna bakterie orsaka magproblem. Olika grundämnen och kemiska föreningar är inte heller bra för kroppen i större mängder. Mindre barn är särskilt känsliga för t.ex. höga halter av fluorid, nitriter och koppar. Dessa ämnen är inte bra för vuxna heller i större mängder.

Rörsystemet

Även för vattenledningarna är vattenkvaliteten viktig. Ett surt vatten, d.v.s. ett vatten med lågt pH, kan skada vattenledningarna och minska rörsystemets livslängd.

Vattenanalys

Genom att beställa en vattenanalys kan samtliga parametrar som nämnts ovan kontrolleras. Det är lättare att angripa problemet när orsaken är utredd.

Träningskläder av en hög kvalitet

En härlig löprunda i motionsspåret blir en mycket angenämare upplevelse om man använder smidiga och sköna träningskläder. För bästa komfort vid träning är lätta och följsamma träningskläder det bästa alternativet. Du som redan är aktiv, eller som funderar på att börja träna, kan med fördel prova Dobsom träningskläder, vilket är företaget som satsar på hållbara och miljövänliga träningsplagg. Sortimentet består av både dam- och herrkläder i olika kategorier.

Klädkategorier

Idag är det vanligt att använda olika typer av plagg för skilda sorters aktiviteter. T-shirt och shorts passar när det är varmt, men vid andra tillfällen är det bättre med långbyxor tillsammans med en långärmad tröja eller en jacka. Plaggen är indelade i tre olika kategorier där lager 1 är de kläder som man bär närmast kroppen, såsom t-shirt och shorts. Lager 2 är mellanlagret och slutligen lager 3 är ytterplagg som ska skydda vid till exempel regn och vind.

Funktionsplagg

Begreppet funktionskläder är idag allmänt vedertaget inom klädbranschen. Plaggen är tillverkade i polyester, vilket är ett material som är effektivt för att leda bort fukt och hålla huden torr. Då känner man sig fräsch längre under träningen. Andra material som Dobsom använder är elastan vilket skapar följsamma plagg med elasticitet. Jackorna i Dobsoms utbud är lätta och vindtäta som samtidigt andas. Det finns både tunnare och vinteranpassade jackor med ett fleecefoder.

Exempel på plagg

Ett urval av plagg ifrån Dobsom ur lager 1 är Greenline Piguet, som är en snygg kortärmad tröja i polyester. Ur lager 2 finns till exempel Karleby sweater, som är en långärmad tröja med dragkedja och huva. En byxa är XT Tights som är en tajtare modell vilken man bär direkt på kroppen. Sandnes pants ur lager 3 är en överdragsbyxa i 4-vägs-stretch.

Dobsom har ett brett sortiment och någonting som passar för alla. Besök hemsidan och hitta dina träningsplagg. Det är aldrig för sent att börja träna, så gör det redan idag.

Vikten av att träna och olika typer av träning

Att det är viktigt att träna och motionera är det nog ingen som inte känner till, men alla gör ändå inte detta. Detta kan bero på okunskap om hur lite som egentligen behövs för att du ska räknas som en motionär. Här finns det alla typer av val att göra när du vill bygga upp din kondition och fysik. Det minsta, och kanske för en del det bästa beroende på hur gammal du är, kan vara något så enkelt som en rask promenad varje dag.

För de som inte har några fysiska eller psykiska hinder till att motionera, och innehar en ålder som fortfarande klarar av kraftigare eller rentav hård träning och motion finns det ett stort utbud av valmöjligheter att hålla sin kropp, hälsa och kondition i trim. Ett av de alternativ som finns, och som många redan använder sig av vid motion och träning, är att ta regelbundna rundor i form av jogging eller löpning i de många motionsspår som går att hitta i de flesta städer. Ett annat alternativ är att gå till en plats där det anordnas gruppträning med gymnastik och rörelser till musik som blivit alltmer populärt.

Är du sedan av det aktiva slaget och vill se verkliga resultat med din träning finns alltid Korpen, som är en organisation där många företag är anslutna och bildar lag i olika sporter, eller ett andra alternativ är att börja spela fotboll, innebandy, handboll eller någon annan lagsport. Något som också är mycket vanligt och populärt både som motion och för kroppsbyggare är att regelbundet träna på gym, vilket också är en bra motion som med fördel kan kombineras med simning för att få en bättre elasticitet i kroppen och motverka korta orörliga muskler.

Inte att förglömma är också att vid träning och motion är det viktigt att hålla goda kostvanor för att nå de resultat som du vill, vilket innebär att det kanske blir en chipspåse mindre i veckan.

Träning & hälsa

Hemsidan tar upp ämnet träning och hälsa.

Det enormt viktiga område och det finns så otroligt mycket metoder, dieter och annat relaterat till detta.

Det känns ibland som att det aldrig tar slut!

Välkommen till fettskrämd!

Att äta bra mat i kombination med träning och motion

När det gäller träning och motion, är det mycket mera än bara själva utförandet av den motion eller träning som du belastar din kropp med. I ett komplett koncept för träning och motion, ingår det en god kost- och diethållning, samt tid för din kropp att vila och återhämta sig mellan dina tränings- och motionspass. Att äta bra mat är egentligen en hel vetenskap, men du behöver inte vara någon expert som vet allt, om du inte har valt att träna på en professionell nivå. När du tränar på motionsnivå räcker det med lite sunt förnuft, samt den kunskapen som du lärde dig redan i grundskolans första fem år. Detta är tyvärr något som många har glömt idag. Här åsyftas den gamla kostcirkeln. vilket var något som var mäkta viktigt att veta för 30 till 40 år sedan, men som numera har fallit i glömska.

Detta är dock inget att oroa sig för. Den gamla kostcirkeln finns kvar och har fått nytt liv för alla som vill veta mera om den, genom den stora åtkomsten till Internet i nästan varje svenskt hem. Här kan du som aldrig fick lära dig, eller du som en gång lärde dig, få tillbaka dina kunskaper om detta fina verktyg när det gäller att lägga upp goda kostvanor i samband med motion och träning. På så sätt kan du se till att äta rätt och kombinera kosten med din motion, vilket kommer att leda till att du får ett bättre och snabbare resultat av din träning.

Något som inte får falla i glömska, är den tid som din kropp behöver för att återhämta sig och vila före och mellan träningspassen. Låter du inte din kropp återhämta sig, utsätter du den inte bara för att din träning och din väl upplagda kost går till spillo. Du kan också överanstränga kroppen och gå miste om de resultat som du kunde ha uppnått. I andra fall kan denna överansträngning leda till att du utsätter dig för en hög risk att tillfoga dig själv skador under din träning, som kan leda till en tids konvalescens vilket förhindrar fortsatt träning.

Träna och må bra betyder träna med insikt

Att träna har blivit en populär sak på mångas livsmeny, och det är för det mesta ett positivt sätt att förbättra sin egen livskvalitet och hälsa. Dock kan det i vissa fall gå till överdrift, och kanske leda till skador om du pressar din kropp för hårt vid träning och motion. Att känna efter vad din kropp klarar av är att träna med insikt och känna din egen kropps kapacitet. Naturligtvis är det inget fel med att gå till gymmet och försöka träna regelbundet för att kanske bygga muskler eller bränna fett och få en viktminskning som resultat.

Om denna träning utförs på rätt sätt och med insikt kan detta leda till många fördelar i form av ökad kroppskapacitet när det gäller kondition, styrka och även mentalitet. Att en människas mentalitet och självförtroende kan stärkas av styrketräning, och även av annan träning och motion, baseras på att du genom din träning lyckas öka din prestationsförmåga och når resultat som du tidigare inte trodde var möjliga att uppnå. Därigenom har det bevisats att en människas självförtroende och mentalitet kan stärkas av regelbunden träning och motion.

Något som går hand i hand med att träna och må bra är också en bra kost och diet. Särskilt viktigt är det om du vill nå de allra bästa, snabbaste och högsta resultaten med din träning. Är det så att du har valt att träna på gym, och vill ha ett bra resultat i form av träning kombinerat med god kost, brukar det alltid finnas personal som vet hur du ska lägga upp både träning och diet för att just du ska kunna träna och må bra. Att ägna sig åt hälsofrämjande träning är något som alla ska tänka på när de utsätter sin kropp för påfrestningar i form av träning och motion, så att man inte övertränar. Mår du inte bra av din träning är något fel och måste åtgärdas.